Pozycjonowanie lokalne — Kiedy warto je wdrażać, czym jest i jakie korzyści daje w porównaniu z pozycjonowaniem standardowym?

Kategorie

 

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych to jeden z najbardziej popularnych typów pozycjonowania. Wykorzystujemy go w konkretnych przypadkach, gdy zależy nam na pozycjonowaniu o charakterze lokalnym — regionalnym. W tym tekście odpowiadamy na pytanie, czym tak właściwie jest pozycjonowanie lokalne, kiedy warto je wdrożyć a także, jakie daje korzyści w porównaniu z pozycjonowaniem standardowym witryny.

Czym jest pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to lokalne promowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google. W przeciwieństwie do pozycjonowania standardowego nie promujemy witryny pod konkretnymi frazami globalnie, a jedynie w obrębie danego rejonu. Strona internetowa jest zatem widzialna pod danymi słowami kluczowymi, ale jedynie przez mieszkańców danego regionu lub osoby które aktualnie w nim przebywają.

Samo pozycjonowanie lokalne wykonuje się w bardzo podobny sposób, jak pozycjonowanie standardowe. Stanowi ono nawet fundament i podstawę pozycjonowania lokalnego witryny. Wykonuje się zatem wszystkie czynności, które wykonywaliśmy pozycjonując stronę globalne. Przede wszystkim będzie to optymalizacja techniczna pod kątem SEO, przyspieszenie działania strony, dodawanie contentu, a także zadbanie o linkowanie zewnętrzne, pozyskiwanie ruchu na witrynę czy inne działania pozycjonujące. 

Dodatkowo oprócz standardowego dostosowania witryny do wyszukiwarki Google kładzie się nacisk na kilka elementów. Przede wszystkim jest to używanie w lokalnych fraz, czyli takich, które zawierają konkretne nazwy miejscowości. Sam link building poza stroną internetową przeprowadza się również z lokalnych for internetowych, profili w social mediach, czy miejsc w internecie powiązanych z daną lokalizacją. Pomaga to powiązać jeszcze bardziej naszą witrynę z danym regionem. Pozycjonowanie lokalne to też powiązywanie witryny z lokalnymi elementami w internecie, takimi jak wizytówki biznesowe. Będzie to zatem stworzenie wizytówki na Google Maps i powiązanie pozycjonowanej witryny z tą wizytówką.

Pozycjonowanie lokalne ma zatem za zadanie podkreślić wszystkie walory lokalne strony i poinformować wyszukiwarkę Google, iż powinna być ona wyświetlana jedynie w kontekście danego miasta, regionu czy regionu i niewyświetlana globalnie pod podkreślonymi frazami.

 

Kiedy się je powinno wdrażać?

Pozycjonowanie lokalne wdraża się, zwłaszcza w kilku przypadkach, choć można używać go teoretycznie w odniesieniu do każdej strony internetowej. Spełnia się ono jednak najlepiej w konkretnym kontekście reklamy internetowej.

Przede wszystkim będzie to promowanie w internecie stron lokalnych biznesów, produktów czy usług. Jeśli zatem reklamujemy w internecie naszą firmę, która działa stacjonarnie i siłą rzeczy obsługuje jedynie klientów lokalnych, pozycjonowanie lokalne będzie zdecydowanie najlepszym wyborem. Dzięki temu nasza marka może stawać się liderem branżowym w internecie – w lokalnym środowisku cyfrowym i docierać do praktycznie wszystkich mieszkańców danego regionu.

Pozycjonowanie lokalne wdraża się również, wtedy kiedy z jakichś względów chcemy dotrzeć do osób mieszkających w konkretnej lokalizacji. Może być to chęć zaoferowania usługi, która będzie przydatna jedynie na danym terenie czy chęć dotarcia do odbiorców z danej lokalizacji, którzy będą najaktywniej kupowali nasze produkty. Dobrym przykładem może być oferowanie parawanów osobom, które znajdują się nad morzem lub wiejskich wyrobów spożywczych osobom z dużych miast.

Pozycjonowanie lokalne to również alternatywny sposób pozyskiwania ruchu organicznego w bardzo konkurencyjnych kategoriach tematycznych. Jeśli w danej kategorii panuje bardzo duża konkurencja i trudno byłoby nam się przebić globalnie na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, możemy docierać z naszą stroną internetową do odbiorców w poszczególnych lokalizacjach. Jest to bardzo sprytne posunięcie często stosowane przez największe agencje marketingowe czy specjalistów związanych z SEO. Sytuacja ta ma szczególnie miejsce w najpopularniejszych branżach, takich jak finansowe czy marketingowe. Znacznie łatwiej jest w nich zaprezentować naszą ofertę tematyczną lokalnie, aniżeli wybić się na najwyższe pozycje globalnie i być proponowanym wszystkim osobom w Polsce właśnie w jednolity sposób. Prowadząc zatem agencję marketingową lub usługi finansowe możemy promować się w wielu lokalizacjach lokalnie, aniżeli reklamować się globalnie, licząc, że osoby z tych lokalizacji zauważę naszą standardowo pozycjonowaną stronę.

Jakie korzyści daje?

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych przede wszystkim pozwala lepiej wykorzystać w budżet reklamowy, który posiadamy. Jest on przeznaczony na działania, które będą promowały naszą markę dokładnie w tym rejonie, do którego chcemy trafić z jakichś przyczyn. Działając w ten sposób, efektywnie wykorzystujemy budżety reklamowe, działając skutecznie i trafnie. Za konkretne środki zdołamy zatem wykonać lepszą promocję lub osiągniemy konkretny cel przy możliwie najniższych nakładach finansowych.

Pozycjonowanie lokalne pozwala również łatwo targetować lokalnie odbiorców, do których chcemy trafić. Promując witrynę właśnie w taki sposób, możemy wybrać konkretne rejony świata i emitować nasz przekaz reklamowy właśnie do osób, które w nim się znajdują. Jest to ciekawa alternatywa dla płatnych kampanii reklamowych i targetowania ich. Pozycjonowanie lokalne pozwala również płynnie dobierać różnorodne rejony, a także zmieniać je trakcie pozycjonowania co również jest ważnym plusem.

Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu możemy również dużo lepiej, niż przy pozycjonowaniu standardowym budować lokalny wizerunek lidera branżowego. Skupiając się na konkretnej lokalizacji, będziemy mogli znaleźć się stosunkowo łatwo na najwyższych pozycjach w wybranej kategorii tematycznej z naszą witryną — dużo łatwiej, aniżeli globalnie pod tymi samymi hasłami kluczowymi. Widoczność lokalna w danej branży będzie również budowała nasz pozytywny wizerunek i rozpoznawalność.

Samo pozycjonowanie możemy również wdrożyć też bez wykonywania szczególnych czy dużo bardziej skomplikowanych czynności, niż przy pozycjonowaniu standardowym. Na rynku istnieje też wiele agencji które świadczą tego typu usługi, więc nie powinno być problemu ze znalezieniem takich, które je dla nas wykonają.