Agen­cja SEO i współ­praca z nią. Spraw­dź jak prze­biega, dla­czego warto zle­cać pozy­cjo­no­wa­nie, a także jak z nią współ­pra­co­wać?

Kategorie

Agencje SEO to bez wątpienia bardzo przydatne agencje marketingu internetowego. Wiele jednak osób chcąc promować swoją stronę w wyszukiwarce Google nie dostrzega różnic między agencjami innego typu np. marketingowymi czy interaktywnymi. Obawiają się one również samej współpracy, często nie decydując się na zlecenie pozycjonowania. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o agencjach SEO a także ich wyborze, współpracy z nimi, a także podpowiadamy dlaczego warto zlecać pozycjonowanie specjalistom.

Agencje SEO – Czym tak właściwie są

Agencje SEO to agencje marketingu internetowego, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych. Są to tuż obok agencji marketingowych i interaktywnych jedne z najpopularniejszych agencji na rynku. Świadczą bardzo wąski, ale za to szczegółowy zakres usług na dużo wyższym poziomie niż inne bardziej ogólne agencje digital marketingu. Agencje SEO zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych i wszystkimi aspektami tego procesu. Świadczą kompleksowe usługi zawierające wszystkie czynności pozycjonujące, jak i często usługi dodatkowe.

Do usług podstawowych agencji SEO przede wszystkim możemy zaliczyć ogólne pozycjonowanie strony internetowej — standardowe ale też i lokalne, szerokie, mobilne czy inne bardziej specjalistyczne. Możemy także zamawiać w nich poszczególne elementy związane z procesem pozycjonowania takie jak optymalizacja strony internetowej, linkowanie zewnętrzne, tworzenie contentu SEO czy optymalizację techniczną lub mobilną. Do dodatkowych usług, które świadczą agencje SEO możemy zaliczyć np. tworzenie stron internetowych, wdrażanie content marketingu lub obsługę kampanii reklamowych Google Ads. Dodatkowe usługi mają na celu wykorzystywać kompetencje i potencjał pracowników zatrudnionych w takich agencjach, a także oferować klientom wygodne skorzystanie z usług powiązanych z pozycjonowaniem.

Agencje SEO najczęściej są agencjami wirtualnymi, co oznacza, iż aby z nich skorzystać nie musimy stawiać się w nich osobiście. Mogą one działać jedynie w internecie albo posiadać swoje naziemne placówki.

Na czym polega współpraca z agencją SEO

Współpraca z agencją SEO polega na przekazaniu zlecenia pozycjonowania naszej strony internetowej lub zamówienie konkretnej usługi związanej z SEO. Możemy związać się z agencją zarówno umową długoterminową np. abonamentową, za efekt lub hybrydową, ale i również wykupywać konkretne usługi niezależnie płacąc za wykonanie konkretnego zadania. Współpracują z agencji SEO możemy całkowicie przekazać jej naszą stronę internetową i oczekiwać na napływ nowych użytkowników lub też ściśle z nią współpracować jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę, czas i umiejętności. Na rynku działa bardzo duża ilość agencji SEO, dzięki czemu mamy do wyboru wiele konkurencyjnych ofert.

Sama współpraca przeważnie rozpoczyna się od wysłania zapytania ofertowego do agencji, na które otrzymamy odpowiedź zawierającą informacje i konkretne propozycje współpracy. W takim momencie należy wybrać kilka, które wydają się nam najbardziej interesujące, a także porozmawiać z nimi nieco dłużej na temat wizji pozycjonowania naszej strony internetowej. Po wybraniu odpowiedniej agencji i podpisaniu umowy agencja rozpoczyna pracę nad pozycjonowaniem. Miesięcznie lub okresowo będziemy otrzymywali raporty z działalności agencji oraz dane dotyczące wyników pozycjonowania. Często otrzymamy też swojego doradcę, który w imieniu firmy będzie przekazywał nam informacje i odbierał wszystkie uwagi oraz sugestie. Współpraca może trwać tak długo jak tylko chcemy o ile nie zostało to ustanowione inaczej w umowie. Przeważnie jednak możemy edytować umowę o pozycjonowanie lub zerwać ją czy rozszerzyć.

Dlaczego warto?

Zlecenie pozycjonowania stron internetowych agencji SEO jest bardzo dobrym posunięciem z kilku względów. Przede wszystkim będzie to skuteczność agencji SEO, która zatrudnia wielu specjalistów o szerokich kompetencjach i umiejętnościach. Będzie przekładało się to na ogólne uzyskanie lepszego wyniku pozycjonowania, którego przeważnie nie osiągnęlibyśmy samodzielnie.

Kolejnym plusem współpracy z agencją SEO są jej większe możliwości. Agencje SEO to duże marki posiadające realnych pracowników, a także spore moce przerobowe czy kontakty branżowe. Oznacza to, iż mogą one dowolnie przesuwać pracowników do działań nad naszą witryną i zwiększać intensywność działań pozycjonujących w zależności od potrzeby. Jest to oczywiste ograniczenie gdy pozycjonujemy stronę samodzielnie, gdyż jako osoby prywatne posiadamy pewien niski próg wydajności. Plus ten przełoży się na lepsze zarządzanie pozycjonowaniem, a także większą skuteczność działań pozycjonujących.


Sporym plusem o którym przeważnie nie mówi się dyskutując o zleceniu pozycjonowania agencji SEO, jest efektywność finansowa takiego ruchu. Zatrudnienie agencji nie będzie dodatkowym dużym wydatkiem, a inwestycją która często zwróci się nam wielokrotnie. Z racji większych możliwości agencji, a także jej doświadczenia i kompetencji, nasza strona internetowa będzie pozycjonowana wielokrotnie lepiej niż przy naszych samodzielnych działaniach. Przełoży się to na pozyskiwanie dużo większej ilości klientów, a także większe zarobki. Inwestując zatem pewną sumę we współpracę z agencją, zarobimy znacznie więcej pieniędzy aniżeli przy pozornej oszczędności i samodzielnym pozycjonowaniu strony.

Zlecenie pozycjonowania strony internetowej agencji SEO to również wysoki komfort. Jeśli chcemy promować się poprzez stronę internetową w wyszukiwarce Google, z pewnością wiemy iż jest to proces długotrwały, nieprzewidywalny i wymagający. Pozycjonując stronę samodzielnie będziemy zatem narażeni na konieczności reagowania na negatywne nieprzewidziane wydarzenia, wielokrotne zmienianie koncepcji pozycjonowania, a także mozolne i trudne prace optymalizacyjne. Zlecając pozycjonowanie agencji, pozbywamy się tych wszystkich problemów i w zamian za opłatę — inwestycję możemy jedynie oczekiwać na napływ klientów na naszą stronę internetową. Dzięki temu będziemy mogli również skupić się na prowadzeniu biznesu i prowadzić go wydajniej aniżeli zaprzątając sobie głowę trudnym procesem podnoszenia rankingu naszej witryny w Google.

Jak współpracować agencją SEO?

Sama współpraca z agencją SEO nie jest szczególnie skomplikowana czy trudna i z pewnością poradzi sobie z tym zadaniem każda osoba. Przede wszystkim powinniśmy na początku takiej współpracy wykonać brief, czyli dokument zlecenia pracy. Dokument ten jest dokumentem technicznym i będzie zawierał jedynie konkretne informacje przydatne agencji podczas pozycjonowania naszej strony internetowej. Przede wszystkim będą to dane o naszej marce tak jak dane kontaktowe czy historia firmy, jej misja, a także asortyment. Powinniśmy opisać również dokładnie cel, jaki chcemy osiągnąć, a także naszą wizję wypozycjonowania strony internetowej. W kolejnych sekcjach powinniśmy dodać informacje o budżecie i harmonogramie prac, a także dane od samej stronie internetowej takie jak np. archiwalne audyty, statystyki czy informacje o dotychczasowych działaniach pozycjonujących. Wykonanie i przekazanie briefu nie jest bezwzględnie wymagane ale jest bardzo dobrym posunięciem, które pomoże pozycjonować agencji SEO naszą stronę internetową.

Jeśli zlecając pozycjonowanie agencji SEO, będziemy chcieli pomagać jej i wspomagać proces pozycjonowania, mamy ku temu również kilka możliwości. Możemy zająć się prostymi działaniami pozycjonującymi, które będziemy wykonywali jeśli będziemy posiadali czas i możliwości. Może być to dodawanie contentu na naszą stronę internetową według wskazówek agencji SEO. Content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych i zdecydowanie wspomaga proces pozycjonowania. Robiąc to, agencja SEO będzie mogła zająć się bardziej skomplikowanymi kwestiami pozycjonowania. Kolejną czynnością, którą możemy wykonywać według instrukcji agencji SEO, jest linkowanie zewnętrzne. Jest to umieszczanie linków w internecie do naszej strony internetowej, które również przyspiesza i wspomaga proces pozycjonowania – a jest dość mozolnym procesem. Kolejnym i nieoczywistym sposobem na wspomaganie działań pozycjonujących jest po prostu zarobienie dodatkowych środków, które przekażemy agencji, aby ta mogła działać bardziej intensywnie i pozycjonować naszą stronę jeszcze mocniej.

Jak wybrać najlepszą agencję SEO?

Jeśli zdecydowaliśmy się już na zlecenie pozycjonowania agencji, warto poznać również przydatne wskazówki odnośnie szukania tej najlepszej. Przede wszystkim powinniśmy pozyskać jak największą pulę agencji SEO, które będą mogły zająć się z naszą witryną. Możemy zrobić to sprawdzając np. rankingi najlepszych czy największych agencji, a także korzystając z reklamy w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych czy środowiskach branżowych. Następnym krokiem wyboru dobrej agencji SEO jest porównanie opinii i ich renomy. Przede wszystkim, warto odrzucić te wątpliwej reputacji i skupić się jedynie na tech o których panują najlepsze opinie. Warto sprawdzać oceny i opinie agencji w różnych niezależnych miejscach, a także próbować uzyskać opinie od byłych lub obecnych klientów agencji tak, aby ocena konkretnej agencji była wiarygodna. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie zakresu prac i usług jakie oferują poszczególne agencje. Zdecydowanie najlepszym wyborem jest postawienie na te agencje, które w pełni spełniają nasze oczekiwania i w których będziemy mogli zamówić jedną kompleksową usługę pozycjonowania wraz z np. z usługami dodatkowymi. Współpraca z jedną agencją jest dużo korzystniejsza niż z kilkoma zarówno pod kątem opłacalności finansowej jak i efektywności działań.

Jeśli mamy wybranych już kilka najlepszych agencji, powinniśmy porównać ich oferty finansowe. Dobrym pomysłem oprócz sprawdzenia cenników jest również wysłanie zapytań ofertowych gdyż często możemy otrzymać indywidualną, znacznie korzystniejszą ofertę. Pod wybraniu jedynie agencji o dobrych opiniach i które spełniają nasze oczekiwania względem usług, powinniśmy wybierać po prostu te najtańsze. Choć cena nie jest czynnikiem decydującym, mając do wyboru kilka dobrych agencji, powinniśmy wybrać te najbardziej opłacalne. Dzięki temu będziemy mogli pozycjonować naszą stronę internetową taniej lub za konkretny budżet otrzymać większą ilość usług.