Sklep internetowy to coraz chętniej wybierany sposób na własny biznes. Wiele osób zastanawia się też czy warto go założyć oraz, czy w ogóle jest to dobry pomysł. Obawy biorą się przede wszystkim z niewiedzy i małej ilości danych – o tym ją działa taki sklep, jak można go założyć, jak go promować oraz tego, jakie korzyści niesie ze sobą jego prowadzenie. W tym tekście odpowiadamy na te wszystkie pytania, przedstawiamy wszystkie informacje warte uwagi oraz podpowiadamy, jak prowadzić taki sklep i kiedy będzie to dobry pomysł.
Sklep internetowy to sklep prowadzony zdalnie — wysyłkowo. Może on mieć również swoją stacjonarną siedzibę przeznaczoną dla klientów, ale jego głównym celem jest sprzedawanie produktów w sieci. Zakładając taki sklep, możemy sprzedawać wszystkie przedmioty zgodne z prawem i robić to na własnych warunkach. Cała praca w taki sposób polega na wystawianiu ofert w internecie, promowaniu ich, przyjmowaniu zamówień ich realizacji. Mając taki sklep, będziemy musieli troszczyć się też o wyszukiwanie i zamawianie towaru. Prowadząc sklep internetowy, będziemy potrzebowali komputera z dostępem do internetu oraz opcjonalnie miejsca magazynowego, choć zależy to od rodzaju towaru i jego ilości. Sklep internetowy prowadzić można samodzielnie lub możemy zatrudniać pracowników.
Istnieje wiele sposobów na jego założenie. Pierwszym najprostszym jest zakładanie profili na różnych portalach aukcyjnych takich jak np. Allegro, eBay, ew. Facebook itp. W sieci istnieje wiele takich portali zarówno polskich, jak i globalnych. W tej opcji nie zapłacimy nic za założenie sklepu oraz jego prowadzenie. Portale pobierają opłaty w postaci prowizji np. za sprzedaż czy wystawienie przedmiotu. Samo zakładanie e-sklepów na takich stronach jest proste i przypomina zakładanie konta na portalu społecznościowym. Plusem tego rozwiązania jest, że nie musimy inwestować pieniędzy w założenie własnej platformy. Portale te zapewniają nam też klientów oraz reklamują się, aby pozyskiwać użytkowników. Poprzez takie działanie tylko opcjonalnie w celu uzyskania większej liczby klientów będziemy mogli się promować, co również pozwala zaoszczędzić sporą ilość środków. Nie musimy też dbać o system przyjmowania płatności, a wszystko odbywa się pod “opieką” portalu aukcyjnego. Takie rozwiązanie jest najlepszym wyjściem, gdy zakładamy nasz pierwszy sklep internetowy i wchodzimy dopiero do branży.
Drugim sposobem zakładania sklepu internetowego jest skorzystanie z gotowych platform i kreatorów witryn. Wybieramy w tej opcji jedynie szablon sklepu lub gotowy sklep i mamy do dyspozycji własną stronę internetową. Obsługą techniczną danego sklepu zajmuje się usługodawca, a my jedynie płacimy abonament lub opłatę za utworzenie. To dobre rozwiązanie dla osób, które działają już jakiś czas w branży i chcą się rozwijać. Dzięki takiemu sklepowi, możemy tworzyć swoją markę z dedykowaną domeną i profesjonalnym serwisem internetowym. Na własnej stronie www mamy dużo większe możliwości co do umieszczania produktów, prezentacji produktów, dodawania treści czy zamieszczania informacji.
Ostatnim rozwiązaniem, które jest najbardziej zaawansowane i najdroższe – jest zamówienie własnego sklepu internetowego np. w agencji seo lub marketingowej. Ceny sklepów wykonywanych na zamówienie wahają się od kilkuset złotych nawet do kilkunastu tysięcy, w zależności jak duży ma być to serwis. Witryna należy w tej opcji tylko do nas, co daje nam maksymalną elastyczność. Rozwiązanie te jest dobre dla osób, które działają już w branży i chcą budować profesjonalną markę. W tej opcji samodzielnie będziemy musieli dbać o witrynę, pozycjonowanie, pozyskiwanie klientów itp. ale otrzymamy w zamian pełną elastyczność.
Jeśli mamy już założony sklep internetowy, warto promować go. Możemy robić to niezależnie od tego, czy działamy jedynie na platformach sprzedażowych, czy mamy własną dedykowaną witrynę i tworzymy już odrębną markę. Istnieje wiele sposobów na reklamę swojego sklepu internetowego. Pierwszą najbardziej bezpośrednią jest marketing szeptany. To dodawanie wpisów w internecie np. na forach internetowych polecających nasz sklep. Wiele osób z chęcią skorzysta z takich poleceń, a wpisy dodajemy w wątkach tematycznych czy w social mediach. Reklama internetowa to także reklama na Facebooku, Instagramie, YouTube czy Google.

Najpopularniejszymi programami reklamowymi są Facebook Ads i Google Ads, dzięki którym możemy uruchomić reklamy na tych portalach. Do dyspozycji mamy wiele form reklamy od tekstowej i graficznej po video czy posty sponsorowane. W celu promowania sklepu internetowego możemy też zakładać oficjalne profile w social mediach i publikować na nich ciekawy content, w taki sposób przyciągając osoby zainteresowane daną tematyką do naszego sklepu. Jeśli posiadamy własny serwis www, możemy pozycjonować go pod danymi frazami, aby znajdował się on wysoko w wynikach wyszukiwania Google, a użytkownicy wchodzili na niego samodzielnie bezpośrednio z sieci. Wiele agencji marketingowych oferuje również specjalne pakiety reklamowe dla e-sklepów oraz zajmuje się ich promowaniem. Jeśli więc mamy pewne środki na reklamę, możemy po prostu zlecić takie zadanie agencji, skupiając się na prowadzeniu biznesu.
Prowadzenie sklepu internetowego ma wiele plusów i korzyści. Pierwszym takim plusem jest to, że nie musimy rezygnować z obecnego zajęcia nagle i możemy łagodnie przechodzić z zatrudnienia etatowego na własny biznes. W wielu opcjach nie potrzebujemy też sporych pieniędzy na start, co jest sporym plusem. Kolejną korzyścią takiego zarabiania pieniędzy jest fakt, że prowadzenie e-sklepu będzie przynosiło nam satysfakcję i możliwość budowania własnej marki. Jest to bardzo satysfakcjonujące, a radość z wykonywanej pracy to ogromny plus. Prowadząc własny sklep internetowy, możemy również pracować w dowolny dla siebie sposób, co nie jest możliwe w pracy etatowej lub dla kogoś. Dzięki temu możemy rozpoczynać pracę o dowolnej godzinie, pracować tyle godzin w dniu ile chcemy zarobić oraz nie musimy trzymać się sztywnego grafiku.
Related Posts
Jak założyć sklep internetowy, promować go i odnieść sukces? Poznaj odpowiedzi na te pytania oraz powody, dla których warto to zrobić!
Sklep internetowy to coraz chętniej wybierany sposób na własny biznes. Wiele...